1.0 Keusahawanan Pelancongan
1.1 Pengenalan
Industri
pelancongan diramal akan menjadi industri nombor satu di dunia, dalam abad
ke-21 ini. Di perancis, Itali dan beberapa buah negara Eropah yang lain,
pelancongan telah pun menjadi industri utama kepada pembangunan ekonomi negara-negara
tersebut. Di Malaysia, industri pelancongan telah menjadi industri kedua
terpenting selepas industri perkilangan yang menyumbang kepada sumber
pendapatan negara. Justeru, keusahawanan pelancongan pula bakal menjadi salah
satu daripada aktiviti-aktiviti ekonomi tulang belakang kepada perubahan pesat pembangunan
Malaysia.
Aktiviti-aktiviti
keusahawanan pelancongan telah terbukti berupaya menyumbangkan sejumlah tukaran
wang asing yang besar kepada negara, selain berperanan mewujudkan
peluang-peluang pekerjaan melalui sektor yang berkaitan, seperti sektor
perhotelan dan pengangkutan. Walau bagaimanapun, perkembangan semasa
aktiviti-aktiviti keusahawanan pelancongan, bergantung pada kedudukan semasa
ekonomi global yang sukar dijangka berikutan insiden yang melanda di dekad yang
lalu.
Variasi perkembangan atau keadaan
ekonomi dunia yang kian tidak menentu telah mengajak para usahawan pelancongan
untuk turut mengkaji dan menimba ilmu yang releven dengan pelancongan. Setiap
usahawan, termasuk para usahawan pelancongan perlu sekurang-kurangnya tahu
berkenaan perundangan yang berhubungkait dengan perniagaan, jenis-jenis bantuan
perniagaan yang disediakan, agensi-agensi sokongan, strategi pertumbuhan dan
perkembangan perniagaan pelancongan yang lestari, konsep-konsep dan
teknik-teknik pelaksanaan perniagaan kontemporari, strategi memulakan,
mengembangkan dan menamatkan perniagaan.
2.0 Tahap Pembangunan Industri Pelancongan
Mengikut pandangan sebahagian daripada pakar sejarah, aktiviti-aktiviti
pelancongan telahpun bermula seiring dengan kewujudan manusia dan ia berlaku
kepada pelbagai tujuan. Di antara faktor-faktor pendorong manusia pra sejarah
dan manusia pra zaman moden berjalan dan mengandungi lokasi-lokasi baru atau
tertentu adalah kerana mencari rezeki, menjalankan perdagangan, menakluki dan
menguasai wilayah-wilayah baru. Masyarakat Cina dari Tanah Besar China dan
masyarakat India telah datang ke Melaya untuk mencari rezeki. Orang Portugis,
Belanda dan kemudiannya Inggeris berulang alik dari Melaka ke negara-negara
mereka pada mulanya untuk perdagangan rempah ratus, getah dan bijih timah,
akhirnya menakluk dan menguasai sebahagian besar tanah-tanah jajahan asia.
Aktiviti-aktiviti pelancongan di zaman moden ini telah berkembang maju
dan telah jauh berbeza. Pelancongan telah menjadi industri penting di seluruh dunia. Setiap negara cuba mempromosikan
lokasi-lokasi baru atau tertentu untuk dikunjungi oleh pelancong asing. Dalam
masa yang sama, negara-negara lain juga melakukan aktiviti-aktiviti promosi
yang sama di samping aktiviti-aktiviti negatif kepada negara-negara lain.
Contohnya, kerajaan Malaysia telah mempromosikan negara ini menerusi multimedia
di dalam dan di luar negara, termasuklah stesyen berita Cable News Net-work (CNN). Selain itu, kerajaan Malaysia melalui
Rancangan Malaysia ke-8 (RMK8), telah mengenal pasti, memberi tumpuan dan
mempromosikan produk-produk pelancongan baru yang berpontesi ke seluruh dunia
untuk memajukan pelbagai variasi pelancongan seperti ekopelancongan,
agropelancongan, pendidikan dan kesihatan. Aktiviti-aktiviti tersebut telah
dikecewakan oleh tindakan Amerika Syarikat dan sekutunya yang telah
menasihatkan rakyat mereka supaya tidak melawat Malaysia. Mereka bertanggapan
bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang tidak selamat dilawati kerana
Malaysia berfungsi sebagai ‘sarang’ lanun atau pengganas.
Kerajaan Malaysia telah cuba
memperbetulkan persepsi-persepsi negetif mengenai keadaan di Malaysia dengan
mengajak para pelancong asing melihat sendiri keadaan di seluruh Malaysia.
Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Kesenian pula telah memberi penerangan
dan mempromosikan Malaysia kepada dunia luar menerusi program-program
pemuliharaan industri pelancongan, rumah terbuka, program suaikenal dan
program-program lain. Program-program tersebut bertujuan untuk membuktikan
bahawa Malaysia adalah sebuah negara aman, damai, indah makmur dan stabil, dan
sekali gus menangani persepsi-persepsi negatif yang telah dilemparkan terhadap
Malaysia.
Promosi di sektor awam tidak akan
memberi kesan sepenuhnya jika tidak disokong oleh sektor swasta. Di sektor
swasta, para usahawan pelancongan perlu mempunyai ciri-ciri dan keperibadian
keusahawanan yang menyeluruh untuk menjadi nadi penggerak kepada pembangunan
ekonomi sesebuah negara. Para usahawan perlu mempunyai semangat juang yang
kental untuk bersaing menggunakan kelebihan dan keistimewaan prasarana yang sedia
ada di Malaysia untuk merancang, melaksana dan memenangi persaingan di dalam
industri pelancongan.
3.0 Rujukan
Kepentingan dan Sumbangan Industri Pelancongan Terhadap
Pembangunan
Ekonomi Negara.
Di Malaysia, pelancongan semakin menjadi
salah satu kegiatan sosial dan ekonomi yang penting. Jumlah pelancongan dalam
negeri dan antarabangsa semakin meningkat dan hampir setiap negara di dunia
kini cuba memajukan industri pelancongan untuk faedah tertentu. Dalam tempoh
Rancangan Malaysia Ketujuh (RM7) 1996-2000, Pertumbuhan pelancongan Sedunia
mengunjurkan ketibaan pelancong ke rantau Asia Pasifik akan meningkat sebanyak
5.0 peratus setahun (Malaysia,1999:255). Namun dalam tempoh Rancangan Malaysia
Kelapan (RM8) 2001-2005, ketibaan pelancong ke Malaysia meningkat 10.0 peratus
setahun, lebih tinggi daripada sasaran negara 6.9 peratus. Pelancong dari
negara ASEAN sahaja menyumbang lebih 70 peratus kepada jumlah ketibaan
pelancong dalam tempoh tersebut (Malaysia,2006:204). Selaras dengan kepentingan
ketibaan pelancong, pendapatan tukaran wang asing meningkat pada kadar
pertumbuhan tahunan purata 12.4 peratus daripada RM17.3 bilion pada tahun 2000
kepada 31.0 bilion pada tahun 2005.
Walau bagaimanapun, kesan terhadap kelembapan
ekonomi baru-baru ini dan juga Wabak Pernafasan Akut Yang Teruk (SARS) serta
keadaan politik dunia yang tidak menentu telah menjejaskan sektor pelancongan
dari segi pengurangan bilangan jumlah ketibaan pelancongan. Maklum balas
daripada agensi pelancongan menunjukkan terdapat persepsi negatif ke atas
destinasi percutian di Malaysia disebabkan oleh laporan media, termasuklah
media dari negara-negara jiran. Contohnya, propaganda yang dibuat oleh media
Indonesia dengan menyiarkan berita memburuk-burukkan majikan dan polis Malaysia
berkaitan penderaan terhadap ‘Pendatang Tanpa Izain’ (PATI) juga boleh
menyebabkan kehadiran pelancong Indonesia ke Malaysia turut terjejas. Dalam
hubungan ini, usaha bersepadu dilaksanakan bagi membina semula imej negara. Bagi
mempercepatkan lagi pemulihan sektor pelancongan, berbagai-bagai langkah telah
dilaksanakan dalam tempoh Rancangan Malaysia (RMK-8) dan kini Rancangan
Malaysia ke Sembilan (RMK-9).
Buat masa ini, para pelancong asing
yang bertumpu ke Malaysia terdiri daripada pelawat dari negara ASEAN. Singapura
mendahului daftar kemasukan pelancong asing berasaskan pasaran jarak dekat.
Sejak dari dulu lagi, kemasukan pelancong dari Singapura, diikuti oleh Thailand
dan Indonesia sentiasa mendahului senarai tersebut memandangkan faktor jarak
dan budaya telah mendorong mereka untuk mengunjungi negara ini. Jarak yang
dekat membolehkan mereka datang ke negara ini melalui jalan darat serta tanpa
perlu menanggung kos pengangkutan yang banyak kerana hanya mengambil masa yang
singkat. Selain daripada itu, faktor kesamaan kekeluargaan telah mendorong
rakyat Singapura dan Indonesia melawat Malaysia. Keadaan ini membuatkan mereka
selesa untuk melancong ke negara ini kerana dapat berinteraksi dan komunikasi
dengan senang.
3.0 Halangan dan
Cabaran Industri Pelancongan
Isu dan cabaran penting kepada semua
para usahawan adalah untuk mewujudkan dan meningkatkan kualiti jati diri dengan
ciri-ciri sendiri tanpa terpengaruh dengan unsur-unsur luar. Walaubagaimanapun,
isu dan cabaran para usahawan, dalam era liberalisasi dan globalisasi ini ialah
meningkatkan tahap kuantiti dan tahap saingan produk dan perkhidmatan mereka
hingga ke peringkat antarabangsa.
Untuk menangani tahap kualiti dan
persaingan, para usahawan perlu berupaya mencari peluang-peluang yang lebih
luas kerana negara kita perlu mempunyai kelebihan untuk bersaing. Ilmu dan
pengetahuan pengusaha dan tenaga kerja di dalam organisasi perlu ditingkatkan
untuk mendapat kelebihan saingan ini. Ilmu yang bersesuaian dengan tuntutan
Allah S.W.T akan meningkatkan nilai moral dan khidmat kerja yang tinggi.
Nilai-nilai ini pasti membantu untuk memenuhi kehendak, aspirasi dan harapan
pelanggan sepertimana yang diharapkan. Kejayaan industri pelancongan bergantung
kepada tahap kepuasan yang diberikan kepada para pelancong. Para pelancong
hanya akan berpuas hati apabila diberi produk yang berkualiti serta layanan
perkhidmatan dan sambutan mesra yang memuaskan. Layanan dan sambutan yang baik
ini, sudah pastinya akan menjadi tarikan untuk menarik kembali para pelancong
berkenaan, di samping rakan-rakan mereka secara berterusan. Para pelancongan
yang berpuas hati tentu gembira untuk menceritakan kepada rakan-rakan mereka
mengenai sikap dan kesantunan para pengusaha dan tenaga kerja pelancongan
Malaysia yang membanggakan semasa berurusan dengan mereka.
4.0 Sistem
Sokongan Oleh Pihak Kerajaan dan Swasta Yang Ditawarkan
Untuk Pembangunan
Industri Pelancongan.
Sektor
pelancongan merupakan satu sektor penting
yang menyumbang kepada pendapatan negara Malaysia Oleh yang demikian,
pembangunan strategik kearah industri pelancongan ialah .satu perkembangan yang
terbaik bagi mempertingkat lagi ekonomi negara. Justeru ia juga dapat
memperkenalkan Malaysia ke serata dunia mengenai kewujudannya yang memiliki
hutan hujan tropika tertua di dunia serta mempunyai kepelbagaian ekosistem.
Pastinya, Rancangan Malaysia ke-7 telah memberi penekanan kepada pelancong dan
meningkatkan kualiti hidup masyarakat.
Malaysia telah merangka satu perancangan yang teliti berasaskan
pelaburan jangka panjang untuk mencapai status negara maju menjelang tahun 2020
Pelan Perspektif (OPP) dalam tempoh 2001-2010 dan pelan lima tahun Malaysia
mengandungi perlaksanaan strategi-strategi dan program-program OPP termasuklah
pelan-pelan pelancongan. Falsafah keseimbangan dan program-program pembangunan pelancongan dengan pemulihan
persekitaran sebagai satu perkara yang penting kepada semua agensi pelancongan.
Di
bawah Rancangan Malaysia ke-7 ,lestari dan kualiti hidup telah diberikan
penekanan. Sebanyak RM1.9 bilion telah dibelanjakan untuk mencapai matlamat
persekitaran sempurna di bawah pelan pembangunan lestari yang disasarkan bagi
mempromosikan kemajuan ekonomi, sosial dan kebudayaan. Oleh itu, penekanan
telah diberikan ke atas tiga bidang tumpuan utama, iaitu pengurusan
persekitaran, pengurusan sumber semulajadi dan inisiatif sokongan.
Undang-undang dan akta telah digunakan sebagai alat untuk mencapai
pembangunan lestari yang menyeluruh, dimana pihak kerajaan telah melancarkan
kempen kesedaran dan pendidikan semula di kalangan masyarakat sebagai pemangkin
program pembangunan lestari. Oleh yang demikian, gaya hidup mesra persekitaran
telah disebar luas oleh Kerajaan dan Badan-badan Bukan Kerajaan (NGO). Sektor
swasta juga telah diberi mandat untuk memberi sumbangan bagi merealisasikan
pembangunan lestari Malaysia.
Perdana Menteri telah mensasarkan bahawa industri pelancongan adalah
salah satu daripada tiga industry kebangsaan yang dimanifestasikan sebagai
industri strategik dalam era millennium ini, bersama-sama dengan industri
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT)
dan Industri Alam Sekitar. Oleh itu, promosi yang seragam, bertanggungjawab dan
pembangunan lestari merupakan satu tanggungjawab yang harus dikongsi bersama
oleh pihak-pihak yang berkepentingan dalam industri pelancongan. Malaysia
merupakan sebuah negara yang kaya dengan sumber semula jadi yang unik. Justeru
banyak peluang perniagaan kepada para usahawan untuk membawak masuk lebih
banyak pelancong ke pusat tarikan pelancong di Malaysia. Antaranya termasuklah
hutan hujan tropika yang dipercayai sebagai salah satu ekosistem tertua dan
paling pelbagai di dunia seperti Sarawak dan Endau-Rompin.
Kerajaan
Malaysia sentiasa berusaha bersungguh-sungguh dengan memberi penumpuan untuk
mengukuhkan institusi-institusi pelancongan yang berkaitan serta mekanisme
perundangan dan peruntukan untuk mempromosikan Malaysia sebagai destinasi
pelancongan yang kaya dengan persekitaran yang semula jadi. Dalam usaha untuk
terus meningkatkan pertumbuhan dalam industri pelancongan, Malaysia telah
mengambil beberapa langkah untuk memastikan keseimbangan persekitan dan sosial
tidak diabaikan serta selaras pula dengan falsafah pembangunan lestari.
Malaysia ialah satu destinasi yang memiliki pelbagai keunikan, namun
begitu, rakyat Malaysia sendiri tidak sedar tentang kewujudannya. Sehinggalah
sekarang, kampen pemasaran yang baru telah memperkenalkan Malaysia sebagai
destinasi pelancongan yang kaya dengan khazanah alam. Peningkatan populariti
dan permintaan terhadap pelancongan atau ekopelancongan telah menjadikan
industri pelancongan bertambah penting di negara ini.
Pada era ini, industri pelancongan telah dimertabatkan oleh kerajaan
Malaysia sebagai salah satu industri kebangsaan. Banyak cendiakawan dalam
pelbagai bidang mempercayai bahawa ekopelancongan merupakan salah satu harapan
terbaik untuk menyelamatkan ekosistem dunia yang kian rapuh. Semenjak penubuhan
Kementerian Kesenian, kebudayaan dan Pelancongan serta Lembaga Penggalakkan
Pelancongan Malaysia, usaha-usaha telah ditumpukan untuk membangunkan produk
pelancongan dan pemasaran serta strategi promosi yang berkesan. Dalam usaha
untuk terus berada dalam pasaran global yang menguntungkan, kita dapat melihat banyak proses menarik yang telah digunakan untuk membangunkan tema
promosi Malaysia dan destinasi yang terdapat di Malaysia.
Semasa
Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Pelancongan ditubuhkan pada tahun 1989,
empat destinasi telah dikenal pasti untuk tujuan promosi di luar negara.
Sekarang, jumlah ini telah berkembang menjadi 12 destinasi yang mempunyai imej
yang berbeza dan tidak bercanggah antara satu tempat dengan satu tempat yang
lain. Sebagai contoh, Pulau Pinang terkenal sebagai ‘syurga’ makanan, johor dan
Kuala Lumpur sebagai ‘syurga’ membeli belah, Langkawi sebagai ‘pulau syurga’
dan tidak ketinggalan Melaka yang kaya dengan sejarahnya.
1.0
Langkah-langkah Untuk Mendorong dan Membangunkan
Industri
Pelancongan
Dengan mengambil kira pengalaman serta contoh program yang telah dan
sedang dilaksanakan di United Kingdom dan Amerika Syarikat oleh pelbagai agensi
yang terlibat secara langsung atau tidak langsung untuk memajukan serta
memperkenalkan warisan budaya kepada masyarakat umum serta pelawat, dicadangkan
beberapa pendekatan strategi yang boleh diguna pakai oleh institusi-institusi
di Malaysia.
1.1
Usahawan Strategik:
Agensi Awam dan Swasta
Untuk
meletak budaya seni dan warisan sebagai satu produk pelancongan pasti
melibatkan pelbagai agensi yang perlu mempunyai visi seiring dalam
memperkenalkan produk serta melakukan promosinya. Sesebuah institusi secara
tersendiri mungkin sukar memenuhi keperluan tersebut terutamanya dari segi
pemasaran produknya secara meluas. Dicadangkan supaya diwujudkan kerjasama
dengan Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan (MOCAT), Lembaga
Penggalakan Pelancongan Malaysia (MTPB), Bahagian Pelancongan Negeri, Persatuan
Hotel, Persatuan Agensi Pelancongan, Persatuan Sejarah dan agensi lain yang
releven untuk bergabung tenaga mencapai matlamat untuk mengembangkan industri
pelancongan yang bercirikan budaya serta warisan nasional yang bernilai tinggi.
1.2
Pameran Bersama
Institut-institut budaya dan warisan boleh
melaksanakan aktiviti-aktiviti khusus untuk menarik pengunjung melalui
kerjasama yang pelbagai. Contohnya, pameran koleksi kraf tangan sesebuah kaum
atau budaya kehidupan sesebuah masyarakat. Muzium dan galeri boleh menyediakan
ruang pameran, sementara arkib menyediakan maklumat tentang kaum serta kraf
tangan yang dipamerkan.
1.3
Rakan Seni dan
Warisan
Ini
melibatkan individu, kumpulan, institusi atau kampong angkat bagi memudahkan
sesuatu tradisi budaya yang ingin diketengahkan agar dapat dipersembahkan
secara langsung. Promosi ini boleh dilakukan secara bermusim mengikut peristiwa
adat atau tradisi dan budaya yang diamalkan.
1.4
Persekitaran Budaya
Usaha
mewujudkan suatu persekitaran budaya dan kesenian melalui pameran artifak atau
amalan budaya atau kesenian sesebuah kaum secara bergilir mengikut kesesuaian
masa penggunaan artifak atau amalan budaya itu dipraktikan oleh kaum tersebut.
Contohnya ialah aktiviti menuai hasil tanaman di lokasi sebenar digabungkan
dengan pameran artifak atau kesenian kaum pada waktu yang sama di premis
institusi budaya dan warisan dan tempat lain yang sesuai.
1.5
Rakan Pelancongan
Institusi
budaya dan warisan bekerjasama dengan muzium, galeri seni, arkib, perpustakaan,
badan pelancongan, agen pelancongan dan sebagainya untuk memantapkan serta
menggalakkan fungsi sebenar budaya dan kesenian dalam kehidupan individu,
keluarga dan komuniti. Gabungan ini bermatlamat untuk memajukan budaya serta
warisan melalui sebaran maklumat , pendidikan dan media hiburan kepada
pengunjung dalam persekitarannya sebgai produk pelancongan. Usahasama ini dapat
membentuk masyarakat untuk memahami serta prihatin terhadap fungsi budaya dalam
kehidupan seharian. Oleh itu, ia menjadi lebih mudah bagi mereka untuk menjadi
ejen penerangan kepada pengunjung-pengunjung luar, selain dapat melihat
perkembangan institusi budaya dan warisan sendiri. Kesannya, institusi budaya
dan warisan dapat diperkukuhkan kewujudannya dan aktiviti pelancongan mampu
menjadi lebih mampan.
1.6
Informasi Budaya dan
Warisan
Bahan
terbitan atau sebaran maklumat tentang fungsi budaya boleh dijadikan sebagai
produk pelancongan. Ini juga memerlukan usaha sama erat pelbagai agensi,
terutamanya pihak media. Media elektronik komunikasi dan maklumat secara
global. Kerjasama perlu ada untuk membantu membina laman web secara bersepadu
dengan melibatkan pelbagai agensi yang saling menyokong aktiviti budaya dan
warisan sebagai produk pelancongan. Institusi ini melaui bantuan agensi lain
boleh mengadakan kelas untuk melakukan penerengan secara tersusun di samping
membangunkan sifat cinta akan warisan negara di kalangan masyarakat serta
pengunjung. Usaha sama ini bukan sahaja dapat menjimatkan kos, malahan
penyebaran maklumatnya akan lebih luas.
7.0 Kesimpulan
Secara
keseluruhannya, penulisan yang dikemukan dalam tugasan ini telah berjaya
mencungkil dan mengupas potensi-potensi, isu-isu dan cabaran-cabaran semasa
berkaitan dengan keusahawanan pelancongan di Malaysia dengan baik. Selain itu,
program pembangunan pelancongan perlu diberi nafas baru, pengisian baru, imej
baru agar para usahawan pelancongan dapat meningkatkan prestasi produk dan
perkhidmatan mereka ke tahap yang lebih tinggi.
Para
usahawan pelancongan perlu didedahkan dengan ilmu, pengalaman dan
maklumat-maklumat semasa yang releven dan terkini agar mereka lebih peka untuk
menghadapi isu-isu terkini, serta sensitive kepada cabaran dan saingan semasa
dalam industri pelancongan. Ilmu, pengalamandan maklumat-maklumat yang releven
dan terkini juga dapat meningkatkan tahap kecekapan, kualiti perkhidmatan dan antarabangsa. Keperluan
mempelbagaikan peluang menjana produk dan perkhidmatan dalam industri
pelancongan di Malaysia masih terbuka luas atau masih belum diterokai
sepenuhnya. Walau secanggih manapun teknologi masa kini, industri pelancongan
perlu diambil perhatian, diutamakan dan dijaga. Keindahan budaya dan alam
sekitar usah kita abaikan. Pembangunan yang dikejar jangan sampai memusnahkan
warisan alam semulajadi. Gabungan seimbang di antara kemajuan teknologi,
keindahan alam sekitar, ketekunan promosi di pihak kerajaan dan kerjasama yang
baik daripada para usahawan pelancongan adalah di antara elemen-elemen penting
yang dapat membantu dan memelihara budaya dan warisan yang kita nikmati kini
untuk generasi akan datang.
Rujukan
INFRA-Institut Kemajuan Desa
(2009).Kalender Aktiviti latihan Tahun
2009.Kuala
Lumpur:INFRA.
Kalsom,
K (2010). Industri Pelancongandalam Pembangunan Ekonomi Negara.
Taklimat Khas Pintu Masuk (Modul Kesedaran Dasar
Pelancongan Negara)
Anjuran Jabatan Imigresen
Malaysia. Kedah:Desa Utra,Pedu.
Kementerian Kebudayaan, Kesenian
dan pelancongan (2002). Malaysia Tourism
Policy Study:policy
Document.Kuala
Lumpur:Kementerian Kebudayaan,
Kesenian dan pelancongan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan